pak ali dan budi

pak ali dan budi

Friday, October 25, 2013

BELANJAWAN NEGARA 2014

Semalam selesailah sudah pembentangan Budget Negara 2014 oleh PM kita (tak yah sebut nama sebab semua rakyat dah tahu..melainkan mereka2 yang dibawah umur dan belum akil baligh ).. Abelee sempat juga lah duk pasang telinga sambil lukis2 kartun PAK ALI DAN BUDI..nak tengok TV, nanti tak siap lak animasi..so..pasang TV and pasang telinga jer...mata tetap duk mengadap komputer.

Bukanlah semuanya tak bagus...banyak jugaklah yang bagus...tapi semua tu abelee tak berapa nak tangkap sangat..sebab bagi Abelee semua KEBAGUSAN dan KEBAIKAN untuk RAKYAT tu dah dikira tanggungjawap pemerintah...sebagai BAPA kepada ANAK2,maka segala kebaikan dan kebagusan hendaklah selalu didahulukan dan disalurkan..bagi menjamin KESEJAHTERAAN.. ( itu pendapatan abelee lar..pendapatan U ALL mungkin lain lak..lagipun otak kita walaupun pada paras rupanya sama..tapi pemikirannya tetap berbeza beza ).

Apa yang paling menarik adalah tentang penghapusan subsidi gula sebanyak 34 sen yang berkuatkuasa hari ini ....AHAAAA !!!!..yang ni PART yang TERBEST telinga abelee TERtangkap...TER membawa makna TAK SENGAJA..hahahah....jangan maros..nanti kena jual kat pasar Wakaf Che Yeh.

Semenjak dua menjak ni , kadar KESENSIVITI diri kepada KENAIKAN harga barangan sudah melebihi PARAS KOLESTROL dalam diri abelee...sebut aje HARGA BARANG NAIK..maka secara AUTOMATICnya walaupun tanpa wireless remote controll , DARAH meruap dalam diri..NAIK ANGIN and side effectnya NAIK MERAPU...habis segala benda abelee gigit sehinggakan batang penyapu abelee sapu ....hahahah....maklumlah, abelee bukannya seorang hartawan..kaya raya..harta berjuta..Kapal dilaut gedung didarat...jadi setiap kali harga barang naik..maka kesan kepada EKO NO MONEY abelee akan bertambahlah menjunam ibarat PENERJUN PAPAN ANJAL...BLUSHhhhhhhHHHHhh...jatuh kedasar.

Akhirkata...nak cerita panjang2 sangat pasai BUDGET 2014..abelee bukanlah pakar...so cukuplah sekadar gambaran kasar kepada segelintir perasaan rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah seperti abelee..akan terus bangun bergelut untuk mencari sesuap nasi..walaupun dulu harga nasi berlauk sarapan pagi cuma 50 sen berbanding sekarang harga nasi berlauk pagi beharga RM2.50...dan harga esok hari belum tentu lagi... banyak lagi perumpamaan2 yang sebenarnya hendak abelee kemukakan..tapi cukuplah sekadar melepaskan sedikit rasa hati buat santapan minda dihari ini.

Sekian AND jangan marah...kerana ANDA adalah RAKYAT MALAYSIA yang SABAR...kerana dalam budget 2014, PM kita dah berkata " Kurangkan MANIS dalam makanan dan minuman..tambahkan MANIS dalam SENYUMAN "...lebih kurang itu macam lar....hahahahaha....

Wa cau dulu...sebelum lebih merapu...

Abelee


No comments:

Post a Comment